Podzim 2019: Zápisky z Alpiček

ČLÁNEK: Podzim 2019: Zápisky z Alpiček

Kristýna, holka z korporátu a toho času horská začátečnice, sepsala pár vzpomínek ze svého prvního výšlapu ve vysokých horách. Nechť se stanou inspirací i pro vás, kteří se necháváte svými blízkými uvádět do světa vysokohorského vzduchu, kýčovitých západů slunce a bolavých nohou. Byl podzim 2019 a Přemysl jí vzal na její první Alpský vandr.

Stručná data:

kdy: 14. - 22. září 2019
kde: Rakousko
Fotogalerie: Zápisky z Alpiček

Sobota, 14. 9. 2019

Celodenní jízdu jsme zvládli na jedničku. Řidička i zkušený navigátor a organizátor v jedné osobě se osvědčili jako sehraný tým. Cestu jsme si zkrátili přes placenou Grossglockner Hochalpenstrasse - výhledy na hory mě fascinovaly, nic podobného jsem nikdy před tím neviděla.

V podvečer jsme dorazili do kempu ve vesničce Lassach, kde nás ubytoval kolem jedoucí ožralý cyklista. Kemp byl na klidném místě v horském údolí, nedaleko nás se pásly krávy a kolem se potulovali kočky a Asiati. Po rozbití stanu nás kromě skokana hnědého příjemně zaskočily i pětihvězdičkové koupelny s luxusním vybavením. Posezení na houpačce s vínem v ruce nemělo chybu...

Neděle

Uvařili jsme si oběd na odpočívadle, autem vystoupali do výšky 1.440m, tam Punťu zanechali a po svých šlapali k Wangenitzseehütte (2.508m). Cestu nám zpříjemnilo české pivo, chytání motýla, ale i koupel ve smaragdovém jezírku (doporučuju!). Každičká zastávka byla pro mne vysvobozením a chvílemi jsem počítala každý metr, batoh byl těžký, protože jsem nikdy před tím na zádech nic podobného netáhla. Leč nové botky seděly perfektně a metry ubíhaly.

Trochu jsme to hnali, abychom stihli večeři. Ale místní chatár zažíval zrovna takový chillout, že neměl ani potřebu nám osvětlit, že jídlo bude až za hodinu. Nevadí, jelikož prodával pivo. Kromě piva jsme si dopřáli i dobrou véču a atmosféra za svitu obřího úplňku a popíjení whiskey neměla chybu.

Pondělí

Přespali jsme na palandách v pohodlí chaty a před polednem vyrazili na Prcka (Petszek, 3.284m). Výstup byl pro mě jedinečným dobrodružným zážitkem, terén se mi zdál dosti nebezpečný, ale premiérové lezení po čtyrech mě bavilo (neděste se, je to choďák! - pozn. Přemek). Opět jsem ocenila každou zastávku a vzhledem k tomu, že jsme vyrazili tzv. na Čecha (čili doosti pozdě po rozdenění - pozn. Přemek), mohli jsme si romantiku toho nádherného slunného odpoledne vychutnávat úplně sami.

Na vrcholu (3.284m) jsem pochopila význam slova idylka. Cesta zpět nezvykle bolela, ale závěrečná ledová koupel v jezeře u chaty byla očistou pro tělo i duši - jen je třeba se nebát a prostě tam rychle skočit!

Úterý

Přímo z palandy vidím východ slunce. Alá bábuška jsem se na tu krásu vyšla v Přemkovo polární bundě a pařížských hotelových papučích podívat zblízka. Větší kýč - v dobrém slova smylu - už jsem dlouho neviděla.

Sbalili jsme se, Přemek nám uvařil snídani mezi jezery a pak nás napadlo vyzkoušet místní ferratu. S důvěrou plně vloženou v Přemka, za tlukotu srdce, ale zároveň bez velkého rozmýšlení jsem do toho šla. Vzrušující pocity z úspěšně dokončené ferraty vystřídal bolestivý sestup dolů, kde nás čekal Punťa, aby nás odvezl za dalším dobrodružstvím...

Středa (Pirknerklamm klettersteig)

Ve středu byl pro mě další velký den. Informace, že ferrata typu B/C nebude těžší, než ta z předchozího dne byla pravdivá, akorát dostat se na ni bylo trochu o život (šli jsme totiž „zkratkou“ - pozn. Přemek). Ferratu jsem zvládla, soutěsky a vodopády stály za to a pokud mě zdání neklame, bála jsem se nejvíc všudepřítomných obřích pavouků sekáčů. Navigátora jsem následně na oplátku postrašila svou noční jízdou k jezeru Grundlesee. Se strachem v očích mi pečlivě hlásil každou dopravní značku o nejvyšší povolené rychlosti - v autech se totiž bojí:)

Dnešní noc spíme „na divočáka“ na mýtince u Gosslu, je to romantika a pastva pro oči: výhled na louku, hory a širé nebe plné hvězd nad hlavou. Zákazy já ráda, jen je trochu kosa, nandavám si všechno oblečení, které mám po ruce a jdu tu nádheru zaspat.

Čtvrtek

Ráno jsme posnídali u jezera Grundlsee pozorujíce ptáky a žabí muže. Čekal nás třídenní okruh přes Puhringerhütte a jezero Tří bratří. Na cestu jsme si vzali kromě právě uvařeného kuskusu i čerstvé pečivo zakoupené v místním obchůdku. V nedaleké vesnici Přemka uchvátily skály a já se zatím zabavila pozorováním místní veverky. Cesta byla místy náročná, né však pro tasmánského čerta, jak jsme pojmenovali místního rychlochodce, který nás předběhl i den poté.

Na Puhringerhütte (1.646m) jsme se dostali se západem slunce, čekala nás odměna v podobě útulné chaty plné Čechů a dobrého piva. Nocleh na chatě byl ale pro tento večer Přemkem zapovězen, máme totiž stan a musíme ho použít, i když je to tu prý zakázané. Na dotaz kde budeme spát, odvětil Přemek místnímu chatárovi, že pokračujeme v noci ještě na další chatu, aby se pak v mapě přesvědčil, že je opravdu nesmysl, aby někdo uvěřil tomu, že se tam ještě tu noc dostaneme:) Po příjemném posezení jsme ušli sotva kilometr, postavili stan, snědli kuskus a spokojeně alkozalehli.

Pátek

Probudili jsme se do dalšího krásného, i když mrazivého dne. V tichosti posnídali, aby nás nikdo nenačapal při nelegálním kempování a vydali se k jezeru Tří bratří. Cestou jsme nabrali vodu u neobyčejného pramene, jenž si (ne)tekl svým vlastním životem, ale i tak byl pro nás záchranou.

Odpoledne proběhla má první ochutnávka expedičního jídla - v rámci bezchybné siesty v sedle Abblasbühel. Bylo to nezapomenutelné místo - ten pocit bezstarostnosti, klidu a pohody bych přála zažít každému. S pomalu zacházejícím sluncem bylo na čase zvednout kotvy a vyrazit nahoru na útes. Čekaly nás úchvatné výhledy na nízké Taury i cílové jezírko na samotě mezi skalami.

Sobota

Sobotní jinovatkové ráno se proslunilo ve hřejivé dopoledne a my si, posilněni posledními kapkami alko zásob, užívali krmení motýla v panenské přírodě. Při návratu k jezeru Grundlesee jsme se dali do řeči s kolem jdoucím trempířem a Přemek mu v němčině a za pomocí body language vysvětlil, že jezírko čistil a místnňák nám na oplátku řekl, že krávy už jsou dole:D

Naše týdenní dobrodružství jsme zakončili koupačkou v jezeře, udělali závěrečné foto, sedli do Puňti a vyrazili směr Kaplice na český smažák a pivo.

Neděle

Probudili jsme se pár set metrů od Kaplického náměstí. Jak jen to ten Přemek dělá? Nebýt pejskaře a nedaleko vzdálených schovaných bytovek, nevěřila bych, že jsme tak blízko civilizace. Večer jsme si postavili stan na malebném místě u jezera na okraji lesa.

Škoda, že už jedeme do Prahy. Ani Přemkovi se nechtělo vracet a tak se nechal zlákat nabídkou zajet za klukama do Brd. S radostí jsem ho tam zavezla, abych mu alespoň částečně vyjádřila mé díky za všechny ty nezapomenutelné chvíle a rovněž za to s jakou péčí, trpělivostí, pochopením a starostlivostí se mi věnoval...

--Kristy

Dovětek pro horské zelenáče - co potřebujete na svůj první větší trek?

Tak za prvé otevřenou mysl a nadšení - to je vaše nejdůležitější vybavení! Hmotné prostředky jsou až na druhém místě, ale i tak se na ně podíváme: Tak hodí se třeba stan. Chcete-li totiž zažít pocit volnosti a nespěchat furt za nějakým ubytováním, stan vám to poskytne. Samozřejmě jen na vlastní finanční nebezpečí, protože zdaleka né všude v horách je povoleno stanovat. No, a když už budete mít stan, doporučuji vařič, spacák a karimatku. Jistotou jsou pak kvalitní boty, které už máte otestovány v mírnějších podmínkách, a netvoří se vám z nich puchýře. To je asi tak všecko:) Jo a na první dobrodružství nechoďte sami, to jen kdyby něco;-)
--Přemek

Fotogalerie

Přidejte komentář:

Odběr novinek

Pokud chctete být informováni o nově publikovaných článcích, zadejte níže svůj e-mail. Jakmile zde něco přibude, dostanete upozornění.

Jednacesta.cz podporuje:

respekt.cz hatefree.cz Létáte-li letadlem, zaplaťte za návrat CO2 zpět do půdy

Weblog

[4. 11. 2022]

Přidán článek z dalšího zimního vandrování v Laponsku.

[13. 4. 2021]

Zločin v Ralsku

[3. 9. 2020]

Seskupil jsem fotky ze tří vandrů a dal je pod jeden stručný článek i s odkazy na fotogalerie.

[3. 6. 2020]

Svět se točí rychleji než stačím opečovávat svůj web, takže mám opět zpoždění! Přidal jsem zatím reportík z podzimních Alpiček s dívkou (vážné povídání) a odkaz na Kennedyho křenící Žert ze zimních Jeseníků (vtipné povídání); Brzy budou následovat další!

[26. 12. 2019]

Po delší době jsem přidal povídání z letních Mořských Alp: Mořské Alpy 2019, aneb možná poslední dobrodružství OČULovo a v nejbližších týdnech přidám pár dalších restů z roku 2019.

[28. 4. 2019]

Aktualizoval jsem sekci Fotky z vandrů - přidány čtyři kousky z let 2017 a 2018

[27. 4. 2019]

Mám tu report z letošního zimního výletu do Arktidy Inari 2019: Mrazové lázně

[3. 12. 2018]

Konečně jsem uveřejnil článek z podzimu: Napříč skotskou vysočinou, aneb voda je život, ale někdy taky smrt

[23. 9. 2018]

Letní výšlap na Grosses Wiesbachhorn (3.564m) - Stručný report z letního výšlapu v Alpách

[25. 5. 2018]

Inari 2018: Alone in the Cold, aneb Sám(a) v ledu - Konečně jsem se dokopal a dopsal zimní Finsko...

[7. 11. 2017]

Přidal jsem pár fotek z podzimního maškarního na Brdech.

[3. 8. 2017]

Íránské chození do kopce: letní výstup na mount Damávand (5.671 m n. m.) - Přidal jsem report z chození do kopce v Íránu.

[1. 8. 2017]

Krátký report z Kampermaueru

[13. 4. 2017]

Lezba v Juře, Jura v lezbě - surreální zmatenost pro dorost, psáno z pohledu pátého imaginárního účastníka zájezdu.

[30. 30. 2017]

Přijeli jsme ze severu, tuna je líčení: Finský Lemmenjoki v zimě: divočina i wellness na 68. rovnoběžce.

[23. 1. 2017]

Je zima, čas vandrů. Kennedy mi poslal report z našeho společného výletu do Krušných hor: První zimní alkovandr aneb Kennedyho krušné odpanění sněžnic a 14 dní na to sepsal Z Lípy do Lípy "na srabáka".

[15. 10. 2016]

Doplnil jsem povídání z Islandu: Překročení Islandu 2016: 400km pěšky Mordorem.

[24. 3. 2016]

Přidal jsem článek a fotky z putování zamrzlou finskou tajgou: Přes zamrzlé Laponsko: sobí stopou .

[2. 12. 2015]

Přidáno pár fotek z Brd: Brdy - holení chlupů.

[13. 11. 2015]

Po dlouhé odmlce jsem přidal povídání z 35 dní trvajícího dvoumužného vandru po severním Finsku a Norsku: Finsko/Norsko 2015: Zkrocená tajga neboli dva muži ve srubu Další články budou následovat.

[28. 1. 2015]

Přidal jsem report ze zimního přechodu Hardangerviddy: Zmrzlým perem: Zimní přechod náhorní plošiny Hardangervidda.

[7. 11. 2014]

Přidal jsem fotky z vandru podzimní Malou fatrou.

[20. 10. 2014]

Konečně jsem zkompletoval fotky a líčení z Grónska: Grónsko 2014: Výprava k jezeru Tasersiaq aneb 25 dní v pustině.

[27. 8. 2014]

Jsme zpět v ČR, výprava do Grónska byla úspěšná, fotky a líčení dáváme dohromady, více informací je zatím zde: http://gronsko2014.jednacesta.cz.

[6. 7. 2014]

Přidal jsem fotky a report z výšlapu na Piz Bernina (4,049 m) - českým stylem na alpský vrchol .

[18. 6. 2014]

Přidal jsem fotky z vandru Šumavou.

[15. 5. 2014]

Přidal jsem fotky z přechodu Jizerek a Krkonoš.

[4. 2. 2014]

Přidal jsem fotky ze zimního vandru přes vojenský výcvikový prostor Jince (Brdy).

[24. 1. 2014]

Ve fotogalerii z vandrů přibylo pár věcí: Javorníky - leden 2014 a Brdy - Leden 2014 - Bleskovka.

[11. 12. 2013]

Přidal jsem fotky a report z odpočinkového zimního vandru přes Jizerky.

[17. 10. 2013]

Konečně jsem zkompletoval líčení a fotky z Urho Kekkonen 2013 - vandr podzimní finskou tajgou. Byl to nejhezčí vandr mého života:)

[21. 4. 2013]

Soarss mi dodala report z jejich cyklovejletu po španělským ostrově Menorca: Menorcou na kolech Je tam i pár fotek, tak to omrkněte.

[21. 3. 2013]

Odemykám report ze zimního přechodu Slavkovského lesa: Zimní přechod Slavkovského lesa - příběh tří kamarádů: Vysoký, Hubený a Studený a zároveň přidávám spřízněnou fotogalerii.

[6. 3. 2013]

Dopsal jsem líčení z vandru hlubokou stopou: Zimní vandr přes Lužické hory - hlubokou stopou.

[29. 11. 2012]

Přidal jsem pár fotek z vandru po Rychlebskejch horách a Polsku: Rychlebské hory a Polsko.

[24. 10. 2012]

Přidal jsem pár fotek z Maroka: Maroko 2012 - Na turistu.

[19. 8. 2012]

Přidal jsem pár fotek do fotogalerie Alpy - Pitztal 2012.

[2. 8. 2012]

Dopsal jsem stručný report o Lezeckém zájezdu do Frankenjury.

[17. 7. 2012]

Přidal jsem článek o tom Jak jsem Barbuchu vyvezl na Súlov a zároveň zejtra razíme do Jury drtit v dešti 5tky!! Jo a beru foťák, takže něco přibude...

[23. 4. 2012]

Přidal jsem článek o Lezecké výpravě do jižní Francie a zároveň pár fotek z téže akce.

[14. 3. 2012]

Přidal jsem Joskův deník z výstupu na Mera Peak v Himalájích roku 2009.

[4. 3. 2012]

Přidal jsem pár fotek ze zasněžených Krkonoš

[13. 2. 2012]

Špicberky 2008 - výprava do arktické pustiny, aneb 14 dní divočinou s hladem v zádech - po čtyřech letech jsem přidal líčení z cesty po Špicberkách z roku 2008.

[1. 2. 2012]

Deník z výpravy do rumunského pohoří Apuseni roku 2003 - přidán prastarý deník z putování Rumunskem.

[29. 1. 2012]

Zimní bivak v Jizerkách - zahrabat se do sněhu

[30. 10. 2011]

Vandr Střela 2011 (Silver River) - další návštěva divoké řeky Střely.

[28. 10. 2011]

Klimakterium 2011 - 4denní pochod přes slovenské pohoří Vihorlat.

[30. 9. 2011]

Maroko 2011 - 14ti denní lezecko-poznávací vejlet do Maroka.

[21. 8. 2011]

Kungsleden - 450km napříč Laponskem daleko za polární kruh.

[17. 2. 2011]

Krušnohora 2011 - Krušnohorské mlžné trápení bylo pouze pro silné povahy s kladným vztahem ke slivovici...

[29. 1. 2011]

Vandr Brdy - leden 2011 - zimní víkendovej vandr z hospody U Paviána na kemp Swamp.

[24. 10. 2010]

Jizerky na podzim 2010 - Fotky z víkendový štreky Hospoda u Kozy - Hejnice.

[19. 7. 2010]

Alpy 2010 - Silvretta - 15 fotek z Alp.

[8. 7. 2010]

Nízké Tatry 2010 - Pár fotek z Nízkých Tater - přechod hlavního hřebene.

[17. 1. 2010]

Zimní přechod části Beskyd - 8 neohrožených polárníků vedených velkým Rykatánem... nezapadli!.

[17. 12. 2009]

England 2009 - Fotky z anglie - kvůli práci nebylo moc času na focení, tak jenom pár obrázků z národního parku Dartmoor a z Plymouthu (město za hranicí)...

[18. 7. 2009]

Alpy 2009 - Bernina gruppe - Pár dní v Alpách na hracicích Itálie a Švýcarska, bylo zrovna pěkný počasí na vylezení několika kopců...

[23. 12. 2008]

Zima na Islandu - Po 10ti denním putování Islandem jsme zjistili, že v zimě je tu opravdu zima a vítr opravdu fouká... Za to tu nepotkáte turistu - možná proto, že slunce vychází na 4-5 hodin děnně (přičemž je stejně většinou zataženo)...

[4. 8. 2008]

Svalbard 2008 - Heroický přechod části Špicberk v 5ti lidech plný potu, krve, deště a ledového větru... no vlastně až na odsunutí odletu o den to bylo bez zádrhelů..

[28. 6. 2008]

Roháče 2008 - jeden z tréningových treků přípravy na Špicberky..

[31. 5. 2008]

Krkonoše 2008 - 2 denní vejlet do Krkonoš.

[1. 5. 2008]

Střela 2008 (Silver River) - víkendový vandr kol divoké řeky Střely.

[12. 2. 2008]

Zimní vandr po Jeseníkách - Právě jsem se vrátil z Hradu.. eee, z vlaku, no prostě zimní přechod Jeseník úspěšně zakončen...

[2. 11. 2007]

Vandr T. O. Divizna 2007 - Jeden ze skvělejch vandrů na Divizně.

[27. 7. 2007]

Alpy 2007 - výstup na Grossvenediger (3666 m.n.m)

[2. 8. 2007]

Alpy 2007 - Ortler - Par vejletu do alp a tudiz neco kycovitych fotek zde...

[12. 7. 2006]

Skotsko - Paradni zem, supr dest, supr priroda, supr lidi a paradni pivo...

[11. 2. 2006]

Sherpalimit 2006 - První a zatím zároveň poslední ročník extrémního treku Sherpalimit.

12. 6. 2005

Vandr Beskydy - léto 2005 - Z Rožnova pod Radhoštěm po Česko-Slovenskejch hranicích na Lysou horu...

22. 1. 2005

Zimní vandr přes Labské pískovce - lednový pochod z Děčína do Jetřichovic a Chřibský.

13. 11. 2004

Děčínský sněžník 2004 - Zimní vandr - z Děčína přes Ostrov na Děčínský Sněžník.

27. 9. 2004

Rumunsko - Retezat - dneska sem se vratil z Rumunska z Retezatu, takze pridano par fotek...

15. 8. 2003

Roháče 2003 - s Pandou, Barbuchou a Joskou v Západních Tatrách.

24. 7. 2003

Rumunsko 2003 - další trek po Rumunsku.

23. 8. 2002

Rumunsko - Apuseni 2002 - 14ti denní vejlet do rumunského pohoříčka Apuseni.