Zimní "odpočinkový" vandr přes Jizerky: bílá smrt, dítě v mrazu a sněhové koule ve fuseklích

Zimní 'odpočinkový' vandr přes Jizerky: bílá smrt, dítě v mrazu a sněhové koule ve fuseklích

Plán byl jasný: dostat se do Hejnic, vyšlápnout na Smrk (nejvyšší hora Jizerských hor, asi 1124 m n. m.), tam přespat a dál jít buď do Oldřichova v Hájích či do Liberce - dle schůdnosti terénu a nálady. Vzhledem k tomu, že já jsem své sněžnice chytře půjčil Verče do Alp a Kennedy na ty své teprve šetří, zbyla nám pouze víra, že sněhu bude maximálně po kotníky. Tuto víru jsme podpořili faktem, že se nikdo z nás ani očkem nepodíval na předpověď počasí.

Stručná data:

kdy: 6. 12. - 8. 12. 2013
kde: Jizerské hory
Délka pochodu: 40 km
Fotogalerie: Zimní Jizerky 2013

O autorovi:

"Jsem tvůrce tohoto webu, vandrák, skalkař, pankáč, frontman kapely TZ!, příležitostný fotograf, ajťák, učitel, příznivec severské přírody a milovník ptactva."

-- Přemek

Středa po poledni, SMS rozhovor:

Přemek(P): nazdar, co to bylo vcera?
Kennedy (DK): nevim, nechapu, hodina spanku, ted makam 12h v kuse
P: taky nechapu, pamatuju si jen tvoje dyzko 60kc pro nepeknou vycepacku
DK: potrebuju voraz, v patek razim do jizerek na odpocinkovej vandr, pojed taky
P: este uvidim, ale asi jo, snih bude asi rozmoklej
DK: ok, ja jedu kazdopadne, potrebuju se vyspat, snih moc neni, ale ma foukat
P: jo, orkan
DK: jako kazdej rok, nic velkyho, na Smrku fouka furt, delaj z toho vedu

Pátek po poledni, SMS rozhovor:

DK: tak co, jedes?
P: cau vole, nevim, ted jeste zemrel ten Mandela...
DK: nojo, to je v pi**, sraz ve ctyri na cernaku
P: busy jsou plny, pojedem vlakem
DK: ok, 4 hodiny ve vlaku, proc ne

Drobný si nechej

Těmito hovory byly položeny základy odpočinkového vandru. Kennedy do Jizerek vyráží párkrát do roka, takže přesně ví kde je jaký přístřešek. Šli jsme celkem na lehko (trochu jídla, spacák, baumax plachta a vařič kvůli čaji), tak by to mělo odsejpat.

V 18:30 už si to valíme vlakem z Liberce do Hejnic, kam máme koupený lístek. Když přicupitala přenádherná severská průvodčí, a poté co jsem jí polichotil ("slečno chci vás navrhnout na miss České Dráhy" a podobný kecy), sdělujeme jí, že potřebujeme vlastně až do stanice Bílý Potok - že nám to ušetří pár kilometrů. Pěknice se zamyslela, chvíli počítala na kalkulačce vysokou matematiku, načež podiveně zamrkala kukadly a vyhrkla: "Příplatek je jedna koruna!", já na to "Za každého?" a ona "Právě že ne, za oba!". Dobrý, dávám jí dvojkačku a říkám že drobný si může nechat. Telefoní číslo mi bohužel nedala, zjistil jsem pouze, že je z Jablonce nad Nisou. (slečno, jestli tohle čteš, ozvi se!:)

Kennedyho nepěkná slova o mé oplzlosti a nechutnosti házím za hlavu (morálka družstva zůstává na výši) a v půl osmé už valíme z Bílého potoka na Smrk. Je tma, pod nulou, trochu sněží, trochu fouká. Dneska zdoláme jen 8 km a 800 m převýšení a přespíme v přístřešku pod rozhlednou. Prorokuji, že na Smrku budem kolem desáte večer.

Zafúkané

Chyba lávky, desátou nestihneme - od chaty Hubertka (621 m n. m.) sněhová pokrývka značně přibývá, zvedá se vítr a sněžení sílí - sněžnice už by se místy vyplatily a to ještě nejsme ani u tzv. Nebeského žebříku - příkrého stoupáku těsně pod vrcholem. Po dalších 250ti výškových metrech se náš pochod zpomalil tak na 2,5 km/h. Po červené značce to ještě jde, ale s hledáním odbočky na vrchol je to horší. Brodíme se sněhem, čelovky svítí, ale viditelnost je jen 10 - 15 m. Po 15ti minutách hledání značky to vzdáváme (stejně je tu alespoň metr sněhu a pěšina je k ničemu) a vydáváme se dle buzoly azimutem.

Je 23:00, na vrchol je to 1 km a 200 výškových metrů. Brození sněhem je záživné, občas do něj člověk zajede i po pás. K udržení morálky používáme osvědčenou metodu zpěvu. Odlišnost popěvků možná charakterizuje i rozdílnost našich povah - já si broukám "Zafůkané, zafůkané, kolem mňa fšecko je zafúkané...", kdežto nekonečný cynik Kennedy si brouká starou sračku od Orlíku "Tak poslouchej Mandela, takhle se to nedělá..." a uctívá tak právě odešlého hrdinu JARu.

Zde musím podotknout, že absence sněžnic je velmi, velmi výrazně znát, což potvrzuje i cestovatelský guru Jaroslav Pavlíček, cituji: "Pohyb na sněhu bez lyží, sněžnic, či saní je 2-6krát pomalejší než s nimi."

Další věcí která zvyšuje komfort při pohybu vysokým sněhem jsou návleky - já je měl, Kennedy nikoliv. Takže jdu první a prošlapávám "cestu", navzdory tomu můj druh večer stejně vyklepává sněhové koule z ponožek.

Po půl hodině trápení nacházíme značku a brodíme se dál, ve dvanáct jsme na vrcholu. Dalších 15 minut pobíháme dokola vánicí a hledáme 23m vysokou rozhlednu. Ve dne je tahle dominanta vidět snad až z Brna, ale v noční vánici je to celkem problém jí najít:) Nakonec se zadaří a suneme se do super přístřešku, respektive místnosti se stoly a lavicemi. Je 5 stupňů pod nulou, vaříme polévku na zahřátí a v jednu ráno jdeme chrápat, odpočinek může začít.

V sobotu se probouzíme pozdě, pakujem a kolem poledne vyrážíme směr Smědava - je to jen 7km po značce a je tam hospoda. Venku je mlžno a pod nulou, ale nesněží. Cestou potkáváme pomník umrlého německého básníka a Kennedy se rozpovídá: "Mám rád tyhle smrtě, těch pomníčků je tady v Jizerkách tak 50. Tu rolník zavalen kládou, tu lesník střelen pytlákem... dobrý smrtě."

Na Smědavě v hospodě je pár hostů, usedáme, dáváme relax, jídlo, piva a grogy. Když se Kennedy vrací z venku, kde byl na cígu, z vedlejší místnosti na něj volá jakási žena, aby jí zkontroloval dítě jestli nebrečí - je prý venku v saních. Huh, drsný kraj tenhle sever, tady člověk jde do horské hospody, batole zaparkuje před vchodem nedbaje tmy, klandry a sněžení a občas houkne na cizího pobudu, který jde kolem, aby dítě zkontroloval... pohoda, asi se sem přestěhuju.

Holubník

S výčepákem konzultujeme kam se vrtnout, doporučuje nám přístřešek "U Knejpy" - jeden z těch co jsou na Jizerské magistrále, nebo další, vzdálenější - v sedle Holubníku (1000 m n. m.). Volíme druhou možnost. Sedlo Holubníku je sice jen o 7 km dál a 300 m výš, ale venku velmi hustě sněží a všechno kolem nás je zafůkané. Ze Smědavy vyrážíme kolem půl šesté.

Po pár hodinách prostupujeme terénem až na křižovatku "Na Žďárku" - odsud odbočuje široká, hluboce zafůkaná cesta do kopce směr Sedlo Holubníku - náš cíl. Je vzdálený 1km. Odhadujeme, že nám to bude trvat tak 45min.

Zase mejlka, nastala podobná situace jako minulý večer - po hodině brození se cca 200m od cíle cesta ztrácí a my, poblíž kóty Bílá smrt začínáme brodit po pas. Jsme nuceni zapnout GPS a jít podle ní. GPSka nám bohužel polohu určuje s tolerancí +-50m, což je nevhodné, když hledáme přístřešek, který má 3x3 metry a je viditelnost 10m. Nuže následujících 45min jdeme podle GPS domělou cestou, kličkujeme, vracíme se a kroužíme a nakonec přístřech nacházíme. Ten jeden kilometr štreky jsme - včetně bloudění - dali za krásnou hodinu a půl. Nebýt GPS, museli bysme kopat záhrab bez lopaty, což je voser:) Kennedy, který už vypadá jako sněhulák, jen lakonicky prohlásí, že mu to hledání nevadilo a že by tuhle činnost zvládl provádět ještě pár hodin.

Já konečně pochopil trosečníky uvízlé ve sněhové vánici, umrlé a zmrzlé třeba jen pár metrů od horské chaty - orientace v těchto podmínkách je fakt extrémně náročná.

Přístřešek je plně dostačující pro 2-3 osoby, krytý před sněhem a větrem ze tří stran, takže pohoda. Kennedy vyndavá sněhové koule z ponožek a jdeme spát. V noci hustě sněží.

Ráno vstáváme v devět, naše stopy jsou zafůkané, takže brodíme. Sic jen pár km na Jizerskou magistrálu - tam nás čeká překvapení v podobě šíleného množství šílených běžkařů. Fujble, provoz jak ve Špindlu. Mezi běžkaři potkáváme Marlenu s Jackem (velmistr winter swimmingu) a Pepína se psem. Neděle již není příliš zajímavá - máme to nějakých 15km do Liberce, z toho půlku po silnici. Kennedy si stěžuje, že to nebylo vůbec odpočinkové a že příště vezme bejvalku do Brd.

Video - romantické ráno v Holubníku (999 m n. m.)

Všechny fotky:

Přidejte komentář:

Odběr novinek

Pokud chctete být informováni o nově publikovaných článcích, zadejte níže svůj e-mail. Jakmile zde něco přibude, dostanete upozornění.

Jednacesta.cz podporuje:

respekt.cz hatefree.cz Létáte-li letadlem, zaplaťte za návrat CO2 zpět do půdy

Weblog

[4. 11. 2022]

Přidán článek z dalšího zimního vandrování v Laponsku.

[13. 4. 2021]

Zločin v Ralsku

[3. 9. 2020]

Seskupil jsem fotky ze tří vandrů a dal je pod jeden stručný článek i s odkazy na fotogalerie.

[3. 6. 2020]

Svět se točí rychleji než stačím opečovávat svůj web, takže mám opět zpoždění! Přidal jsem zatím reportík z podzimních Alpiček s dívkou (vážné povídání) a odkaz na Kennedyho křenící Žert ze zimních Jeseníků (vtipné povídání); Brzy budou následovat další!

[26. 12. 2019]

Po delší době jsem přidal povídání z letních Mořských Alp: Mořské Alpy 2019, aneb možná poslední dobrodružství OČULovo a v nejbližších týdnech přidám pár dalších restů z roku 2019.

[28. 4. 2019]

Aktualizoval jsem sekci Fotky z vandrů - přidány čtyři kousky z let 2017 a 2018

[27. 4. 2019]

Mám tu report z letošního zimního výletu do Arktidy Inari 2019: Mrazové lázně

[3. 12. 2018]

Konečně jsem uveřejnil článek z podzimu: Napříč skotskou vysočinou, aneb voda je život, ale někdy taky smrt

[23. 9. 2018]

Letní výšlap na Grosses Wiesbachhorn (3.564m) - Stručný report z letního výšlapu v Alpách

[25. 5. 2018]

Inari 2018: Alone in the Cold, aneb Sám(a) v ledu - Konečně jsem se dokopal a dopsal zimní Finsko...

[7. 11. 2017]

Přidal jsem pár fotek z podzimního maškarního na Brdech.

[3. 8. 2017]

Íránské chození do kopce: letní výstup na mount Damávand (5.671 m n. m.) - Přidal jsem report z chození do kopce v Íránu.

[1. 8. 2017]

Krátký report z Kampermaueru

[13. 4. 2017]

Lezba v Juře, Jura v lezbě - surreální zmatenost pro dorost, psáno z pohledu pátého imaginárního účastníka zájezdu.

[30. 30. 2017]

Přijeli jsme ze severu, tuna je líčení: Finský Lemmenjoki v zimě: divočina i wellness na 68. rovnoběžce.

[23. 1. 2017]

Je zima, čas vandrů. Kennedy mi poslal report z našeho společného výletu do Krušných hor: První zimní alkovandr aneb Kennedyho krušné odpanění sněžnic a 14 dní na to sepsal Z Lípy do Lípy "na srabáka".

[15. 10. 2016]

Doplnil jsem povídání z Islandu: Překročení Islandu 2016: 400km pěšky Mordorem.

[24. 3. 2016]

Přidal jsem článek a fotky z putování zamrzlou finskou tajgou: Přes zamrzlé Laponsko: sobí stopou .

[2. 12. 2015]

Přidáno pár fotek z Brd: Brdy - holení chlupů.

[13. 11. 2015]

Po dlouhé odmlce jsem přidal povídání z 35 dní trvajícího dvoumužného vandru po severním Finsku a Norsku: Finsko/Norsko 2015: Zkrocená tajga neboli dva muži ve srubu Další články budou následovat.

[28. 1. 2015]

Přidal jsem report ze zimního přechodu Hardangerviddy: Zmrzlým perem: Zimní přechod náhorní plošiny Hardangervidda.

[7. 11. 2014]

Přidal jsem fotky z vandru podzimní Malou fatrou.

[20. 10. 2014]

Konečně jsem zkompletoval fotky a líčení z Grónska: Grónsko 2014: Výprava k jezeru Tasersiaq aneb 25 dní v pustině.

[27. 8. 2014]

Jsme zpět v ČR, výprava do Grónska byla úspěšná, fotky a líčení dáváme dohromady, více informací je zatím zde: http://gronsko2014.jednacesta.cz.

[6. 7. 2014]

Přidal jsem fotky a report z výšlapu na Piz Bernina (4,049 m) - českým stylem na alpský vrchol .

[18. 6. 2014]

Přidal jsem fotky z vandru Šumavou.

[15. 5. 2014]

Přidal jsem fotky z přechodu Jizerek a Krkonoš.

[4. 2. 2014]

Přidal jsem fotky ze zimního vandru přes vojenský výcvikový prostor Jince (Brdy).

[24. 1. 2014]

Ve fotogalerii z vandrů přibylo pár věcí: Javorníky - leden 2014 a Brdy - Leden 2014 - Bleskovka.

[11. 12. 2013]

Přidal jsem fotky a report z odpočinkového zimního vandru přes Jizerky.

[17. 10. 2013]

Konečně jsem zkompletoval líčení a fotky z Urho Kekkonen 2013 - vandr podzimní finskou tajgou. Byl to nejhezčí vandr mého života:)

[21. 4. 2013]

Soarss mi dodala report z jejich cyklovejletu po španělským ostrově Menorca: Menorcou na kolech Je tam i pár fotek, tak to omrkněte.

[21. 3. 2013]

Odemykám report ze zimního přechodu Slavkovského lesa: Zimní přechod Slavkovského lesa - příběh tří kamarádů: Vysoký, Hubený a Studený a zároveň přidávám spřízněnou fotogalerii.

[6. 3. 2013]

Dopsal jsem líčení z vandru hlubokou stopou: Zimní vandr přes Lužické hory - hlubokou stopou.

[29. 11. 2012]

Přidal jsem pár fotek z vandru po Rychlebskejch horách a Polsku: Rychlebské hory a Polsko.

[24. 10. 2012]

Přidal jsem pár fotek z Maroka: Maroko 2012 - Na turistu.

[19. 8. 2012]

Přidal jsem pár fotek do fotogalerie Alpy - Pitztal 2012.

[2. 8. 2012]

Dopsal jsem stručný report o Lezeckém zájezdu do Frankenjury.

[17. 7. 2012]

Přidal jsem článek o tom Jak jsem Barbuchu vyvezl na Súlov a zároveň zejtra razíme do Jury drtit v dešti 5tky!! Jo a beru foťák, takže něco přibude...

[23. 4. 2012]

Přidal jsem článek o Lezecké výpravě do jižní Francie a zároveň pár fotek z téže akce.

[14. 3. 2012]

Přidal jsem Joskův deník z výstupu na Mera Peak v Himalájích roku 2009.

[4. 3. 2012]

Přidal jsem pár fotek ze zasněžených Krkonoš

[13. 2. 2012]

Špicberky 2008 - výprava do arktické pustiny, aneb 14 dní divočinou s hladem v zádech - po čtyřech letech jsem přidal líčení z cesty po Špicberkách z roku 2008.

[1. 2. 2012]

Deník z výpravy do rumunského pohoří Apuseni roku 2003 - přidán prastarý deník z putování Rumunskem.

[29. 1. 2012]

Zimní bivak v Jizerkách - zahrabat se do sněhu

[30. 10. 2011]

Vandr Střela 2011 (Silver River) - další návštěva divoké řeky Střely.

[28. 10. 2011]

Klimakterium 2011 - 4denní pochod přes slovenské pohoří Vihorlat.

[30. 9. 2011]

Maroko 2011 - 14ti denní lezecko-poznávací vejlet do Maroka.

[21. 8. 2011]

Kungsleden - 450km napříč Laponskem daleko za polární kruh.

[17. 2. 2011]

Krušnohora 2011 - Krušnohorské mlžné trápení bylo pouze pro silné povahy s kladným vztahem ke slivovici...

[29. 1. 2011]

Vandr Brdy - leden 2011 - zimní víkendovej vandr z hospody U Paviána na kemp Swamp.

[24. 10. 2010]

Jizerky na podzim 2010 - Fotky z víkendový štreky Hospoda u Kozy - Hejnice.

[19. 7. 2010]

Alpy 2010 - Silvretta - 15 fotek z Alp.

[8. 7. 2010]

Nízké Tatry 2010 - Pár fotek z Nízkých Tater - přechod hlavního hřebene.

[17. 1. 2010]

Zimní přechod části Beskyd - 8 neohrožených polárníků vedených velkým Rykatánem... nezapadli!.

[17. 12. 2009]

England 2009 - Fotky z anglie - kvůli práci nebylo moc času na focení, tak jenom pár obrázků z národního parku Dartmoor a z Plymouthu (město za hranicí)...

[18. 7. 2009]

Alpy 2009 - Bernina gruppe - Pár dní v Alpách na hracicích Itálie a Švýcarska, bylo zrovna pěkný počasí na vylezení několika kopců...

[23. 12. 2008]

Zima na Islandu - Po 10ti denním putování Islandem jsme zjistili, že v zimě je tu opravdu zima a vítr opravdu fouká... Za to tu nepotkáte turistu - možná proto, že slunce vychází na 4-5 hodin děnně (přičemž je stejně většinou zataženo)...

[4. 8. 2008]

Svalbard 2008 - Heroický přechod části Špicberk v 5ti lidech plný potu, krve, deště a ledového větru... no vlastně až na odsunutí odletu o den to bylo bez zádrhelů..

[28. 6. 2008]

Roháče 2008 - jeden z tréningových treků přípravy na Špicberky..

[31. 5. 2008]

Krkonoše 2008 - 2 denní vejlet do Krkonoš.

[1. 5. 2008]

Střela 2008 (Silver River) - víkendový vandr kol divoké řeky Střely.

[12. 2. 2008]

Zimní vandr po Jeseníkách - Právě jsem se vrátil z Hradu.. eee, z vlaku, no prostě zimní přechod Jeseník úspěšně zakončen...

[2. 11. 2007]

Vandr T. O. Divizna 2007 - Jeden ze skvělejch vandrů na Divizně.

[27. 7. 2007]

Alpy 2007 - výstup na Grossvenediger (3666 m.n.m)

[2. 8. 2007]

Alpy 2007 - Ortler - Par vejletu do alp a tudiz neco kycovitych fotek zde...

[12. 7. 2006]

Skotsko - Paradni zem, supr dest, supr priroda, supr lidi a paradni pivo...

[11. 2. 2006]

Sherpalimit 2006 - První a zatím zároveň poslední ročník extrémního treku Sherpalimit.

12. 6. 2005

Vandr Beskydy - léto 2005 - Z Rožnova pod Radhoštěm po Česko-Slovenskejch hranicích na Lysou horu...

22. 1. 2005

Zimní vandr přes Labské pískovce - lednový pochod z Děčína do Jetřichovic a Chřibský.

13. 11. 2004

Děčínský sněžník 2004 - Zimní vandr - z Děčína přes Ostrov na Děčínský Sněžník.

27. 9. 2004

Rumunsko - Retezat - dneska sem se vratil z Rumunska z Retezatu, takze pridano par fotek...

15. 8. 2003

Roháče 2003 - s Pandou, Barbuchou a Joskou v Západních Tatrách.

24. 7. 2003

Rumunsko 2003 - další trek po Rumunsku.

23. 8. 2002

Rumunsko - Apuseni 2002 - 14ti denní vejlet do rumunského pohoříčka Apuseni.